“Help ons met aan een nieuwe naam voor de stille holding van Schuuring in Harderwijk.”

Wim Beukers, algemeen directeur

Met deze vraag startte een re-branding traject van het alom bekende Schuuring te Harderwijk. Een organisatie met naam en faam in de verbindingstechnologie met vele bekende telecombedrijven en netwerkoperators als klant. Een re-branding die door het grote erfgoed van Schuuring met de nodige zorgvuldigheid én volledige geheimhouding aangepakt mocht worden vanaf medio 2014 tot medio 2015 en resulteerde in de nieuwe naam en merkpositionering van Allinq.

Hét grote succes van dit re-branding traject is de volledige koppeling van de re-branding met andere ontwikkelingen binnen de organisatie, waaronder trajecten gericht op procesoptimalisatie en de cultuur binnen het bedrijf. Naast het creëren van de nieuwe naam Allinq voor de holding is ook de Allinq Groep (het geheel van de holding en alle bedrijfsonderdelen) opnieuw gepositioneerd. Voor een nieuw bedrijfsonderdeel is tevens een nieuwe (merk)naam ontwikkeld, te weten Vidyn, zodat het gehele bedrijfsportfolio klopte.

Allinq is niet zomaar een naam, maar gekozen vanuit haar primaire drijfveren. 

  • ‘All’ verwoordt de drijfveer om samen te ondernemen. Samen te ontwikkelen.
  • ‘Linq’ verwijst naar de kernactiviteit: het leggen van verbindingen.
  • De ‘Q’ in dit woord is zeer bewust geschreven en verwijst naar ‘Quality’; de kwaliteit van dienstverlening die men altijd wil leveren.

Allinq staat daarmee voor het samen verbinden met een hoge kwaliteit van dienstverlening. ‘Connecting together’ is niet voor niets de gekozen payoff in het merk. Daarin ligt ook de basis van de merkpositionering van Allinq.

De opdracht is zelfstandig uitgevoerd in samenwerking met de interne communicatiemedewerkers en Subzero uit Dronten en heeft de volgende resultaten opgeleverd:

  • Allinq als nieuwe merknaam voor de holding;
  • Vidyn als nieuwe merknaam voor een nieuw bedrijfsonderdeel;
  • Een complete re-branding van de gehele holding (scherpere positionering van elk bedrijfsonderdeel t.o.v. de ander);
  • Een nieuwe huisstijl, incl. huisstijl manual, voor de gehele holding, doorgevoerd in bestaande en nieuwe communicatiemiddelen;
  • Een merkpaspoort voor Allinq Groep ter ondersteuning bij de nieuwe merkpositionering;
  • De daadwerkelijke in- en externe marktintroductie van de nieuwe merknaam, de nieuwe huisstijl en de nieuwe merkpositionering;
  • Overdracht aan de staande organisatie om vanuit eigen kracht door te bouwen op de merknaam Allinq en haar merkpositionering.