Wilt u een nieuw merk lanceren? Of wilt u uw huidige merk steviger in uw markt positioneren? Domani Advies helpt u om tot een nieuwe merknaam te komen of uw merkpositionering te verbeteren. Bij een dergelijk traject komt veel kijken. U beslist wat u wilt inzetten en welke richting u op wilt. Benieuwd naar de weg die Domani Advies met u kan bewandelen? Hieronder leest u meer.


We wisten niet wat er bij kwam kijken, maar Domani Advies heeft ons goed meegenomen in het traject om een passend en sterk merk voor ons nieuwe bedrijf te kiezen.”

Gina Kingma, ondernemer Zicht op Geld

Van merkontwikkeling tot aan het creëren van merkwaarde vanuit een goede merkpositionering en marketing. Domani Advies heeft hier specifieke kennis en ervaring in die zij in kan zetten om samen u de juiste merknaam te kiezen of activiteiten te ontplooien.

De weg naar een sterk merk
Bij de ontwikkeling van een nieuw merk hanteert Domani Advies een praktische aanpak. Met de “Roadmap bedrijfsnaam en marktpositionering” gaat u als ondernemer langs alle facetten rondom merkwaarde en merkpositionering. Deze roadmap bestaat uit 4 verschillende fases:

  1. Definiëren
  2. Creëren
  3. Zoeken
  4. Opleveren

Definiëren
Tijdens deze fase wordt aandacht besteed aan de Why-How-What van het merk: Waarom doe je wat je doet of wilt doen? Hoe wil je of kun je dat het beste overbrengen? En wat is daarvoor nodig? Met vooral de ‘Why’ als uitgangspunt voor de merkontwikkeling wordt daarna gekeken naar de scope van de naam, de indentiteit die het zou moeten dragen en de kernwaarden van het merk. Met deze informatie kiest u een naam-positionering en wordt de basis van de merkidentiteit die u wilt tonen en het merkimago dat u wilt uitstralen vormgegeven. Allen uitgangspunten (criteria) voor de naamcreatie.

Creëren
Een sterk merk heeft een goede interne en externe branding vanuit een sterke merkidentiteit en een sterk merkimago. Met de informatie uit de definitiefase worden verschillende opties voor nieuwe merknamen ontwikkeld en gepresenteerd. Deze longlist is nog niet gecontroleerd om beschikbaarheid (domeinnamen en juridisch) of toepasbaarheid (linguïstisch), maar is bedoeld om richting te kiezen en een shortlist van mogelijke top-merknamen samen te stellen.

Zoeken
Met de samengestelde shortlist van merknamen (in volgorde door u vastgesteld), worden diverse onderzoeken gedaan op toepasbaarheid en beschikbaarheid. In deze fase wordt een toetsing van de shortlist gedaan aan de strategische, juridische en communicatieve criteria. Zo wordt een basis juridische en linguïstische check uitgevoerd op bestaande, al dan niet geregistreerde, merken en wordt de beschikbaarheid van diverse domeinnamen gecontroleerd en (wanneer gewenst) direct vastgelegd.

Opleveren
Uw definitieve nieuwe merknaam
In deze laatste fase wordt alles concreet. U kiest o.b.v. de uitkomsten van de onderzoeken de naam die het beste aan alle eisen voldoet en die breed gedragen wordt. Met die merknaam doen we, als u juridische zekerheid wenst, een laatste juridische check bij merkregistratie-bureaus. Ook registreert u uw nieuwe merknaam bij de Kamer van Koophandel en ontvangt u van ons de definitieve en door u gekozen beschikbare domeinregistraties.

Uw nieuwe huisstijl
Verder wordt in deze fase ook aandacht besteed aan de huisstijl, passend bij de gekozen merkpositionering, de merkidentiteit en het merkimago. Dit verzorgt Domani Advies altijd met creatieve bureaus die hierin gespecialiseerd zijn. U zult uzelf direct herkennen in de voorgestelde opties waaruit u een keuze maakt, die daarna verder uitgewerkt wordt om toe te passen.

Uw merkpaspoort
In het merkpaspoort wordt alles vastgelegd wat hiervoor bepaalt is en beschrijft daarmee wie u bent, waar u voor staat en wat u wilt bereiken met het merk. Het is het ijkpunt van uw organisatie en beantwoordt de vraag: ‘Draagt wat we willen bij aan het merk?’. Het bepaalt daarmee de koers voor de reis van uw nieuwe merk. Met recht is het merkpaspoort dus het paspoort van uw merk.

Uw merklancering in de markt
Uiteindelijk heeft u daarmee alles wat nodig is om uw merk in de markt te lanceren. U kunt starten met het bouwen van uw merk en de bijbehorende merkwaarde. Wanneer gewenst kan Domani Advies u met de dienst Interim Realisatie & (Project)management ook helpen om de merklancering samen met u te realiseren.

Domani Advies heeft al diverse bedrijven geholpen met de (re)branding en merkwaarde-projecten. Van grote tot kleine MKB-ondernemingen. Laat u inspireren door enkele voorbeelden in mijn portfolio.

Interesse?
Wilt u uzelf ook laten verstreken door Domani Advies als specialist in (re)branding en merkwaarde? Neem dan contact op.